O Festiwalu

Ogólnopolski Festiwal Interpretacji Piosenki Aktorskiej stanowi efekt połączenia takich dziedzin sztuki jak muzyka i teatr. Impreza ma na celu popularyzację piosenki aktorskiej oraz promocję młodych talentów poprzez wyłanianie najbardziej uzdolnionych aktorsko i wokalnie uczestników oraz kwalifikowanie zdobywcy Grand Prix do Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie, organizowanego przez Stowarzyszenie Kultury Akademickiej. Od czasu powstania Festiwalu poparcie dla tej imprezy wyraził twórca muzyki filmowej i teatralnej, juror Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Jerzy Satanowski. Wielokrotnie był on również przewodniczącym jury bydgoskiego Festiwalu. Inną uznaną postacią świata piosenki aktorskiej jest jej drugi wieloletni juror, Jan Poprawa - krytyk muzyczny, wykładowca krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, współtwórca i juror wielu festiwali muzycznych i teatralnych.
Impreza adresowana jest do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych i wyższych uczelni w wieku 16-26 lat. Niektórzy startujący w przedsięwzięciu są laureatami prestiżowych imprez, na przykład Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, inni przygodę z piosenką aktorską na scenie bydgoskiej dopiero rozpoczynają. W dotychczasowych edycjach Festiwalu udział wzięli młodzi śpiewający aktorzy, reprezentujący środowiska muzyczne i teatralne całego kraju, m.in. Wrocław, Kraków, Warszawę, Lublin, Koszalin, Częstochowę. W jednej z kolejnych edycji impreza nabrała wymiaru międzynarodowego – zdobywcą Grand Prix została studiująca w Polsce Ukrainka.
Wykonawcy kwalifikują się do konkursu na podstawie nagrań. W przesłuchaniach konkursowych bierze udział około 25 uczestników. Podczas prezentacji wykonują dwie piosenki z towarzyszeniem żywego akompaniamentu lub przygotowanego pół-playbacku.
Jury bierze pod uwagę dobór repertuaru, oryginalność interpretacji, walory głosowe i kwalifikuje do koncertu galowego około dziesięciu wykonawców. Podczas przesłuchań prezentowane są najczęściej utwory Janusza Kofty, Agnieszki Osieckiej, Macieja Zembatego, Jana Wołka czy Jeremiego Przybory, śpiewane do muzyki Jerzego Satanowskiego, Janusza Stokłosy, Jerzego Wasowskiego, Janusza Tylmana i wielu innych. Podczas festiwalu organizowane są również warsztaty wokalne, dzięki którym młodzi wykonawcy mają możliwość rozwijania swoich zdolności aktorskich i wokalnych.

Koncerty galowe podczas których prezentują się finaliści festiwalu, odbywają się na scenie Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. Są to profesjonalnie wyreżyserowane widowiska muzyczne, które dzieją się w specjalnie przygotowanej scenografii. Biorą w nim udział także tancerze i aktorzy tworzący ruch sceniczny. Dla młodych wykonawców występ na scenie profesjonalnego teatru jest zawsze ważnym i niezapomnianym przeżyciem artystycznym. Teatr Polski w Bydgoszczy, ze względu na swoją przestronność daje możliwość zaprezentowania się przed większą publicznością, której podczas koncertu galowego nie brakuje. Często stanowią  ją osoby dorosłe, sympatyzujące z piosenką aktorską i działaniami teatralnymi. Po scenie finałowej z udziałem wszystkich występujących laureatów, rozpoczyna się cześć oficjalna koncertu -  odczytanie werdyktu przez jurorów oraz rozdanie nagród laureatom. Tradycyjnie przyznawane są następujące nagrody:

Koncerty galowe Festiwalu połączone są zazwyczaj z dodatkowym koncertem promującym imprezę. Podczas pierwszej edycji FIPA (2000) odbył się koncert Anny Szałapak, krakowskiej artystki z Piwnicy pod Baranami.  W 2009 roku gościliśmy Magdę Umer, piosenkarkę, aktorkę i autorkę recitali i widowisk poetyckich. W 2010 roku Koncert Galowy uświetnił recital aktora Mariana Opani, w 2011 koncert Wiktora Zborowskiego, w 2012 Katarzyny Groniec, w 2013 Janusza Radka, w 2014 Artura Barcisia.

W latach 2001 - 2007 podczas koncertów galowych Festiwalu prezentowane były również musicale w wykonaniu – Teatru Plastycznego „Witryna” pod kierunkiem Romana Baranowskiego. Musicale przygotowywane były we współpracy z innymi zespołami Pałacu Młodzieży. Teatr „Witryna” pokazał w trakcie finałów Festiwalu takie przedsięwzięcia jak: „Gdzie nasi idole, gdzie nasi poeci” (2001), „Nie oglądaj się za siebie” (2002), „To-nie-my” (2003), „Życie to nie Wall Street” (2004), „Dopóki tańczysz...” (2006) itp.
Od 2008 roku widowiska artystyczne podczas Koncertów Galowych Festiwalu przygotowuje i reżyseruje Jacek Małachowski wraz z teatrami z Pałacu Młodzieży "W niewoli ust" i "Postscriptum".

 Ogólnopolski Festiwal Interpretacji Piosenki Aktorskiej dzięki swojemu ogólnopolskiemu zasięgowi daje możliwość integracji wielu środowisk muzycznych i teatralnych z całej Polski. Stwarza również okazję do wymiany myśli i doświadczeń młodzieży. Intencją twórców tego przedsięwzięcia jest stworzenie w Bydgoszczy miejsca i artystycznego klimatu dla młodych adeptów sceny piosenki aktorskiej oraz wprowadzenie na mapę kulturalną miasta imprezy będącej przedsionkiem do prawdziwej kariery.
Wydarzenie poszerza również ofertę kulturalną miasta i jest jedną w wielu form jego promocji.


FIPA     aktualizacja 24.03.2017